соціального
простору школи. Із досвіду роботи.
Педагогами
нашої школи було створено модель національно-патріотичного виховання, яка і впроваджується у нашому навчальному закладі.
Відповідно до
цієї моделі зміст національно-патріотичного виховання розкривають такі розділи:
·
навчальна
діяльність;
·
робота над
загальношкільними проектами;
·
учнівські
організації;
·
шкільний музей;
·
робота з
родиною;
·
співпраця з
позашкільними та громадськими організаціями.
Хочу одразу
зазначити, що на практиці всі розділи знаходяться у тісному взаємозв’язку,
залежать один від одного. І лише за цієї умови утворюють систематичну, цілісну
національну спрямованість патріотичного виховання.
Оскільки
пріоритетним напрямком роботи ЗНЗ є навчальна діяльність, тому саме засобами
змісту навчальних предметів ми намагаємося сформувати такі якості особистості,
які характеризуються ціннісним ставленням до суспільства, держави, самої себе
та інших, природи, праці, мистецтва.
У початковій
школі соціальна і громадянська компетентності як ключові є міждисциплінарними
та інтегруються через усі освітні галузі і спрямовуються на соціалізацію
особистості, набуття громадських якостей, дотримання соціальних норм і правил.
Наприклад:
невід’ємними складовими уроків української мови та літературного читання є виховні бесіди,
пізнавальна інформація про Україну, її людей і події, пов’язані з ними,
написання вітальних листівок захисникам вітчизни.
На уроках
трудового навчання діти знайомляться з традиційними народними мистецтвами в
Україні, вчаться виготовляти сюжетні витинанки різних регіонів України,
оздоблювати вироби технікою вишивки. Також
діти виготовляють сувеніри для
бійців Української армії.
Рідна мова –
найважливіший засіб патріотичного виховання. Вона була і є важливою сферою
впливу на національну свідомість молоді, ідентифікаційним кодом нації.
Основна мета
навчання української мови в школі полягає у формуванні національно свідомої, духовно
багатої, мовної особистості.
Засобами
української літератури формуються складники патріотичної вихованості, які
ґрунтуються на життєвих стереотипах українського народу і узгоджуються з
народними уявленнями про високі виміри морального, етичного, духовного,
гуманістичного, відображають національний менталітет.
Розвиток
патріотичних якостей учня засобами іноземної мови враховує особливості вікових
періодів, і передбачає різні його етапи:
·
В початковій
школі патріотизм зароджується разом з формуванням родинних почуттів до своєї
сім’ї.
·
Основна школа –
це час для виховання любові до своєї малої батьківщини – села, учнівського
колективу, місцевих традицій, історії.
·
В старшій школі
розвивається уміння презентувати свою країну у світі, культуру і побут свого народу,
святкові обряди та культурні цінності, національні особливості та реалії життя
в спілкуванні із зарубіжними ровесниками та гостями
На уроках
історії закладаються підвалини історичних уявлень майбутніх громадян про давнє минуле власне українського народу.
Вчитель доносить до учнів ідею української державності як консолідуючого
чинника розвитку суспільства і нації в цілому. Історія Руси-України,
Литовсько-Руська держава, Запорізька Січ, Гетьманщина, УНР, ЗУНР – яскравий
приклад тривалих державницьких традицій України.
Висвітлюючи
теми, пов’язані з відновленням історичної пам’яті про них, особливий наголос
робиться на порівняльно-історичних відомостях про переривання державності в
інших європейських країнах, які на сьогодні є потужними європейськими націями,
а також на історичних обставинах, які приводять до переривання державності.
Виховання у
школярів почуття патріотизму здійснюється у нашій школі і на уроках математики.
В 5-6 класах
діти вчаться складати та розв’язувати задачі в яких мова йде про їх рідний
край.
В 7-8 класах
розширюються знання учнів про культуру українського народу за допомогою різних
українських орнаментів в процесі вивчення геометричних перетворень.
В 10-11 класах
учні продовжують знайомитися з іменами та біографіями видатних українських
математиків.
Національно-патріотичне
виховання на уроках географії, біології, хімії та природознавства тісно
пов’язане з пізнавальною діяльністю учнів, зміст і методи якої безпосередньо
впливають на реалізацію виховних завдань. Природа є потужнім фактором виховання
поваги й любові до своєї Батьківщини, могутнім засобом виховання у дітей
ціннісних ставлень, моральних якостей, насамперед національної свідомості.
З метою
виховання у учнів почуття любові до природи рідного краю у навчально-виховний
процес включаються пізнавальні тематичні екскурсії в поле, в ліс, до річки, які
збагачують духовне життя учнів, стимулюють бажання більше побачити, більше
зробити для збереження природного середовища.
Під час
здійснення навчальної діяльності одним із головних завдань учителя є
максимальне використання потенціалу творчих здібностей та обдарувань учнів.
Інтелектуальні ігри, диспути, прес-конференції, засідання «круглого столу»,
тематичні діалоги, ділові ігри та інші інтерактивні форми роботи
використовуються учителями нашої школи, для того, щоб емоційно збагатити уроки.
Ще одним
розділом, який розкриває зміст національно-патріотичного виховання є робота над
загальношкільними проектами над якими вже другий рік спільно працюють усі
учасники навчально-виховного процесу.
Важливим
аспектом формування національно свідомої особистості є виховання поваги та
любові до української мови. Володіння українською мовою та послуговування нею
повинно стати пріоритетним у виховній роботі з дітьми.
З метою
створення умов для реалізації кожної особистості та підтримки творчого,
інтелектуального, духовного потенціалу нашої нації впроваджується проект «Українська
мова в освіті школи», керівником якого є Галіба Олена Анатолівна.
В рамках цього
проекту у школі:
·
проводиться
конкурс кращого знавця українського правопису «Майстер української орфографії»;
·
Оформлюється
стенд «Говори і пиши правильно»;
·
Щороку учні школи
беруть участь у конкурсі знавців рідної мови ім. П.Яцика та мовно-літературному
конкурсі ім. Т.Г. Шевченка;
·
Планується
провести конкурс ілюстрацій до українських дитячих книжок серед учнів 5 – 7
класів;
·
Постійно
поповнюється бібліотека школи українською навчальною, методичною, довідковою
літературою, словниками.
·
Висвітлюється
хід районних та обласних олімпіад з мови, літератури та навчання в МАН на шкільному сайті та інше.
«Хто не знає минулого, той не вартий майбутнього», -
говорить мудрий вислів. Свідомість і
культура починаються з шанобливого ставлення кожної людини до свого народу,
його історії. А знання історії власної держави неможливе без знання історії
своїх «маленьких батьківщин», тих місць, де ми народилися та виросли. Адже
історія України – це історія її міст і сіл.
Любов до рідного краю починається з шанобливого ставлення
до його історії, бажання її пізнавати та вивчати. Патріотизм, не може
виховуватися частинами.
З метою
ознайомлення учнів з історією і сучасним життям рідного краю, вивчення проблеми
розвитку Петрівщини, формування у школярів особистісного ставлення до своєї
рідної землі в школі впроваджується проект «Українознавство». Керівник:
Гришаєва Людмила Володимирівна.
В рамках роботи
цього проекту:
·
Працює вже 4 роки працює краєзнавчий гурток «Мандрівник».
·
Створено у
школі етнографічний музей;
·
Учениця нашої
школи Гришаєва Ольга захистила наукову роботу в МАН м. Кіровоград на тему:
«Юридична відповідальність за екологічні злочини» де описувався екологічний
стан рідного краю;
·
Учениця 9 класу
Пилипенко Юлія прийняла участь у районній науково – практичній конференції з
роботою «Отаман Холодного яру Кость Пестушко – Блакитний»
З метою
створення умов для проведення учнями змістовної, корисної цікавої екологічної
освіти, формування у школярів поваги до природи як відображення краси та
пріоритетної людської цінності в нашій школі впроваджується проект «Екологія
рідного краю».
Результатом
роботи над цим проектом на сьогодні є:
·
участь учнів
початкових класів в шкільних міні-проектах «Екологічна стежка шкільного
подвір’я» та «Екологічне кафе», які були представлені у цьому році на районному
семінарі вихователів групи продовженого дня на базі нашої школи.
·
Ведеться
озеленення шкільної території та приміщення закладу.
·
Планується
створення екологічного гуртка.
Останнім часом
серйозне занепокоєння викликає стан здоров’я дітей та молоді, зумовлений
негативними факторами соціально-економічного та психоемоційного характеру.
Аналіз ситуації в Україні свідчить, що 90% усих підлітків мають відхилення у
загальному стані здоров’я.
Ще
Сухомлинський говорив, що духовне життя дитини, її інтелектуальний розвиток,
мислення, пам'ять, почуття, воля, великою мірою залежать від «гри» її фізичних
сил.
З метою
активізації фізкультурно – оздоровчої діяльності серед учнів школи, пропаганди
здорового способу життя та оздоровлення засобами фізичної культури і спорту,
формування в учнів потреби в руховій активності, позитивної мотивації на
здоровий спосіб життя, залучення до регулярних занять фізкультурою та спортом
всі учасники навчально-виховного процесу залучені до роботи над проектом «Спорт
у школі». Керівник: Пилипенко Олег Вілікович.
Основними
завданнями проекту є:
·
Освітньо-теоретична
підготовка учнів зорієнтована на знайомство із українською народною культурою,
спортивними традиціями, національними іграми і забавами.
·
Розроблено та
постійно поповнюється банк даних фізкультхвилинок;
·
Готуються
інструктори фізпауз та ранкової зарядки серед учнів 8-10 класів;
·
Постійно діють
гурток з волейболу «Старт» та баскетбольний гурток «Вікторія»
·
Береться участь
у традиційних районних спортивних змаганнях різного спрямування. Учні нашої
школи неодноразово ставали переможцями зональних, районних змагань з волейболу
баскетболу, футболу та легкої атлетики.
·
7 років поспіль
ставали володарями кубку з волейболу на приз генерала Черкова, який проводиться
в Червоному Забійнику Дніпропетровської області.
·
Проводяться
шкільні дні здоров’я;
·
Забезпечується
дотримання санітарно-гігієнічних вимог.
Активній громадянській позиції ми навчаємо, залучаючи дітей до участі в
шкільному самоврядуванні. Формування активної, ініціативної, здатної приймати
нестандартне рішення особистості неможливе без широкого залучення учнів до
участі в управлінні шкільними справами через діяльність в органах учнівського
самоврядування.
Представники
шкільного парламенту постійно ведуть роботу по уточненню списків ветеранів та
учасників бойових дій мікрорайону, виготовленню вітальних листівок та
привітанню ветеранів ІІ Світової війни.
Учні є
учасниками акції «Зірка пам’яті»
У школі діють
три волонтерські загони,а нещодавно світ
побачив перший випуск шкільної газети «Волонтер».
Для формування
у дітей та молоді духовності, моральної культури, толерантної поведінки, уміння
жити в громадянському суспільстві у закладі налагоджено співпрацю педагогічного
колективу з батьківською громадськістю.
Тож наступним
розділом, який розкриває зміст національно-патріотичного виховання є робота з
родиною.
На батьківських
зборах ми постійно звітуємо про роботу з впровадження національно-патріотичного
виховання у закладі та пропонуємо батькам приєднатися до цього руху.
Тому спільно з
батьками ми виготовляємо подарунки, обереги, малюнки листівки для бійців АТО.
Також ми влаштовуємо ярмарки, на виручені кошти від яких формуються посилки
учасникам АТО.
Навесні та
восени ми залучаємо батьків до акцій по благоустрою села.
Запрошуємо
батьків до участі у конкурсах «Мама, тато, я – спортивна сім’я» , «Танцюємо та співаємо разом з родиною».
Також батьки
постійно відвідують не лише шкільні а і районні свята на яких підтримують своїх
дітей.
Ще однією невід’ємною складовою моделі
національно-патріотичного виховання нашої школи є етнографічний музей.
Його було створено,
як осередок культурно-освітньої та науково-дослідної роботи призначеної для
вивчення, збереження та використання історичного минулого нашого народу,
рідного краю, відродження історії села, та прилучення учнівської молоді до
надбань національної і світової історико-культурної спадщини, формування
освіченої розвиненої особистості та сприяння вихованню у неї патріотизму, поваги до народних звичаїв, традицій.
Основними напрямами
музейної діяльності є культурно-освітня, науково-дослідна діяльність,
комплектування музейних зібрань, експозиційна, фондова, видавнича,
реставраційна, пам'яткоохоронна робота. За період діяльності музею ефективно
проводились такі форми роботи:
·
зустрічі
з випускниками школи різних поколінь, визначними людьми, ветеранами
педагогічної праці та ІІ Світової війни;
·
екскурсії(
оглядові, тематичні,), виставки, лекції;
·
загальношкільні
акції (соціальне проектування);
·
інтерактивне
опитування;
·
конкурси,
міні-фестивалі, виставка-ярмарок, літературно-історичні вернісажі, пошукові
експедиції, походи;
·
планується створення віртуальної екскурсії,
мультимедійних проектів, інформаційного буклету, посібника з історії рідного
краю;
Отже, патріотизм, не може виховуватися частинами. Він у своїх проявах
ситуативний і виступає як результат життя людини, її праці, відпочинку,
навчання, всієї системи відносин. Виховання патріотизму вимагає єдності і цілісності
виховної дії на особу і не може бути реалізоване простою сумою механічно
об'єднаних заходів лише в навчальному закладі.
Патріотизм, передусім, формується в процесі і на основі особистої участі
дитини в житті суспільства. Від того, якою буде ця участь, залежить рівень
сформованості патріотизму учнів.
А закінчити
свій виступ хочу словами Ф.Достоєвського «Народний, національний учитель
виховується роками, тримається на традиціях, досвіді, законах моралі і честі.
За гроші можна побудувати школи, але Вчителя цим не зростити»
Немає коментарів:
Дописати коментар