Роль школи у формуванні духовно багатої особистості



Добрий день, шановні колеги.
Мова сьогодні піде про розвиток духовно багатої особистості дитини та вплив різних соціальних інституцій, в тому числі й школи, на цей розвиток.
Коли народжується дитина, всі навкруги намагаються зробити світ навколо неї кращим. Батьки виховують своє зернятко  в любові та ніжності. Дитячий садочок плекає цей ніжний паросточок в теплоті та турботі. Школа зміцнює його, зрошує знаннями , турботливо виховує. Тоді ж звідки з’являються такі байдужі, жорстокі, грубі, підлі діти. Хто ж на цьому довгому життєвому шляху припустився помилки: батьки, вихователі, вчителі?
І ось тут думки розходяться. Дуже часто можна почути від батьків, що вдома їх квіточка так себе не веде. Вихователі дитячого садочку розводять руками: «Ми зробили все можливе!». Вчителі бідкаються: «Без підтримки родини ми безсилі». 
Завдяки результатам педагогічних досліджень достеменно встановлено, що 40 % від загального обсягу виховних впливів на особистість дитини здійснює освітнє середовище, в якому вона перебуває. Більшу частину, а саме 60%, здійснюють інші джерела впливу – сім’я, однолітки, позашкільні освітні заклади. (Приклад з листком паперу)
То який же соціальний інститут має основний вплив на розвиток особистості? Хто має виховати цілісну, духовно багату особистість, патріота, справжнього громадянина нашої Держави, наше  майбутнє?
Ми разом з педагогами нашої школи розглянули це питання  за  круглим столом та розробили модель впливу соціальних інституцій на розвиток духовно багатої особистості.
Основною парадигмою сучасної педагогіки є дитиноцентризм. Тому в центрі нашої моделі знаходиться особистість дитини. А самим першим соціальним інститутом, який впливає на розвиток дитини є родина. Бо лише  в родині закладається той фундамент, на який пізніше будуть добудовуватися всі інші виховні впливи. Саме позиція родини щодо виховання, батьківська мудрість та позитивний особистий приклад дозволять далі цілісно розвиватися особистості дитини.
Не потрібно також забувати про те, що сімя є маленькою частиною громади села, яка дуже багато робить для того, щоб наші діти розвивались повноцінно. Неоціненною є підтримка громади в особі сільської ради та її голови Цапенко Ніни Степанівни. На кошти громади у минулому році було замінено віконні пройми на металопластикові, побудовано каналізацію, встановлено спортивні тренажери, придбано два комп’ютери та музичну апаратуру. І це тільки у школі. На території села встановлено три дитячі майданчики, дві автобусні зупинки, десятки лавок, розбито безліч клумб та насаджено тисячі кущів, квітів та дерев. Все це сприяє здоровому розвитку дитини та формуванню у неї естетичного смаку. А спільна праця разом з батьками та вчителями по прибиранню території села, дитячих майданчиків, догляду за парками та клумбами формує у дітей повагу до праці.
В той же час громада не є автономною одиницею, вона є адміністративною одиницею держави. І для того, щоб зрозуміти, який вплив має держава на розвиток особистості, потрібно просто порівняти як би відбувався  розвиток особистості, наприклад, в Західній Сахарі і в Україні. Чи однакові були б можливості для навчання, лікування, проживання. Необхідно усвідомлювати, що саме держава регулює всі ці процеси  створивши конституцію, закони, положення та інші нормативні документи. Завдячуючи їм, ми на сьогоднішній день маємо повністю безкоштовну середню освіту і частково вищу.
Велику вагу серед інших соціальних впливів має позашкілля. Сюди ми віднесли будинок культури, сільську бібліотеку, дискотеку, кафе, бари. Відвідуючи всі ці місця, дитина теж розвивається. Питання в іншому: «Як?».
В сільському будинку культури за участі наших учнів проходять святкові концерти для жителів та гостей села, присвячені Дню Незалежності, Дню конституції, Дню захисту дітей, Дню людей похилого віку та інші.
В сільській бібліотеці  постійно проходять тематичні виставки літератури, бесіди, засідання круглих столів, дискусії, зустрічі, вікторини, бібліотечні уроки.
А от як відбувається розвиток дитини у вечірній час. Дійсно дуже важко проконтролювати і вплинути на дитину, коли вона відвідує дискотеку чи кафе. Тому працівниками школи постійно проводиться роз’яснювальна робота серед учнів школи щодо здорового способу життя, шкідливость вживання алкоголю та тютюнопаління. На перших батьківських зборах, на початку кожного нового навчального року, батьків повідомляють під особистий підпис про те, що вони несуть відповідальність за збереження життя і здоров’я учнів в позаурочний час та про те, що учні не можуть знаходитися за межами дому без нагляду батьків після 10 години вечора.
Останнім часом все більше і більше ми впевнюємося у тому, що ЗМІ є невидимим, але могутнім засобом впливу на розвиток особистості. Телебачення, радіо, всесвітня мережа Інтернет стають все вагомішими. Ми вже не уявляємо свого життя без них. І дуже часто сліпо віримо тому, що бачимо чи чуємо по телебаченню. А що ж ми там бачимо? І хто може з впевненістю сказати, що завжди і точно знає які передачі і фільми переглядає його власна дитина, не кажучи вже про учнів.
Наші діти все частіше надають перевагу онлайн-спілкуванню. Спілкування в соціальних мережах вже майже витіснило живе, емоційне спілкування. Діти все частіше в діалогах говорять скороченнями. Міміка та жести стають бідними, емоційність – низькою. Як вберегти дитину від такого «шкідливого» впливу? Та й чи потрібно це? Ми виховуємо зовсім інше покоління дітей і його виховання не можливе без використання засобів Інтернету, онлайнових технологій.
Наша головна мета навчити дитину грамотно користуватися цими технологіями. Прагнути використовувати онлайн-ресурси не лише для ігор та спілкування а і для навчання. І вчитель має такі можливості.
Тому самим вагомим, на наш погляд, для розвитоку особистості є вплив освітнього середовища. І здійснюється він через волонтерський рух, позакласну роботу, виховні заходи, роботу дитячої громадської організації «Країна Острів дитинства», під час викладання навчальних предметів.
Активній громадянській позиції ми навчаємо, залучаючи дітей до участі в шкільному самоврядуванні. Формування активної, ініціативної, особистості неможливе без широкого залучення учнів до участі в управлінні шкільними справами.
Представники шкільного парламенту постійно ведуть роботу по уточненню списків ветеранів та учасників бойових дій мікрорайону, виготовленню вітальних листівок та привітанню ветеранів ІІ Світової війни.
Значну роль  у вихованні духовно-багатої особистості відіграє спільна робота школи з волонтерськими організаціями району. Ян Амос Коменський говорив: «Лише б тоді настав щасливий стан в справах приватних і суспільних, якби всі прониклися бажанням діяти на користь загального благополуччя». В  нашій школі діють три волонтерські загони. Учні відвідують двох ветеранів ІІ Світової війни, ветеранів педагогічної праці, одиноких людей похилого віку, батьків учасників АТО
Ми збираємо продукти харчування, теплі речі, малюнки, листи, записували радіо вітання з Новим роком, виготовляли новорічні прикраси, браслети, обереги. Двічі відправляли пакунки до Дня Святого Миколая учасникам АТО - нашим бувшим учням, поповнювали рахунки мобільних телефонів. Учні  нашої школи доглядають за братськими могилами, за могилою Олександра Хруля, за пам’ятним знаком Костя Пестушки.
Також діти  долучилися до проекту «Поділись своїм теплом», який передбачає формування соціальної складової у вихованні патріотичної молоді. У цій діяльності ефективною є тісна співпраця з Товариством Червоного Хреста. Діти збирали іграшки, одяг, книги для дітей-сиріт, дітей-інвалідів.
Також сьогодні в нашій школі діють чотири гуртки. Це спортивна секція волейболу «Старт», спортивна секція баскетболу «Вікторія», вокальний гурток «Орфей», історико-краєзнавчий гурток «Мандрівник».
Постійно за графіком проходять заняття секцій малої академії наук. У нас працює секція історії, психології, української мови, англійської мови та секція хімії.
На базі нашої школи працює наукове учнівське товариство «Перлина» за такими напрямками:
-                     природничо-математичний,
-                     філологічний,
-                     історії України та країнознавства.
Учнівське наукове товариство має секції :
-                     англійська мова
-                     біологія;
-                     математика
-                     фізика
-                     історія.
Учні нашої школи є постійними учасниками учнівських науково-практичних конференцій та учасниками захисту наукових робіт у малій академії наук.
Оскільки пріоритетним напрямком роботи ЗНЗ є навчальна діяльність, тому саме засобами змісту навчальних предметів ми намагаємося сформувати такі якості особистості, які характеризуються ціннісним ставленням до суспільства, держави, самої себе та інших, природи, праці, мистецтва.
У початковій школі соціальна і громадянська компетентності як ключові є міждисциплінарними та інтегруються через усі освітні галузі і спрямовуються на соціалізацію особистості, набуття громадських якостей, дотримання соціальних норм і правил.
Наприклад: невід’ємними складовими уроків української мови та   літературного читання є виховні бесіди, пізнавальна інформація про Україну, її людей і події, пов’язані з ними.
На уроках трудового навчання діти знайомляться з традиційними народними мистецтвами в Україні, вчаться виготовляти сюжетні витинанки різних регіонів України, оздоблювати вироби технікою вишивки. Також  діти виготовляють сувеніри  для бійців Української армії.
Рідна мова – найважливіший засіб морального  виховання. Вона була і є важливою сферою впливу на національну свідомість молоді, ідентифікаційним кодом нації.
Основна мета навчання української мови в школі полягає у формуванні національно свідомої, духовно багатої, мовної особистості.
Засобами української літератури формуються складники патріотичної вихованості, які ґрунтуються на життєвих стереотипах українського народу і узгоджуються з народними уявленнями про високі виміри морального, етичного, духовного, гуманістичного, відображають національний менталітет.
Розвиток патріотичних якостей учня засобами іноземної мови враховує особливості вікових періодів, і передбачає різні його етапи:
·                   В початковій школі патріотизм зароджується разом з формуванням родинних почуттів до своєї сімї.
·                   Основна школа – це час для виховання любові до своєї малої батьківщини – села, учнівського колективу, місцевих традицій, історії.
·                   В старшій школі розвивається уміння презентувати свою країну у світі, культуру і побут свого народу, святкові обряди та культурні цінності, національні особливості та реалії життя в спілкуванні із зарубіжними ровесниками та гостями
На уроках історії закладаються підвалини історичних уявлень майбутніх громадян про  давнє минуле власне українського народу. Вчитель доносить до учнів ідею української державності як консолідуючого чинника розвитку суспільства і нації в цілому. Історія Руси-України, Литовсько-Руська держава, Запорізька Січ, Гетьманщина, УНР, ЗУНР – яскравий приклад тривалих державницьких традицій України.
Висвітлюючи теми, пов’язані з відновленням історичної пам’яті про них, особливий наголос робиться на порівняльно-історичних відомостях про переривання державності в інших європейських країнах, які на сьогодні є потужними європейськими націями, а також на історичних обставинах, які приводять до переривання державності.
Виховання у школярів почуття патріотизму здійснюється у нашій школі і на уроках математики.
В 5-6 класах діти вчаться складати та розв’язувати задачі в яких мова йде про їх рідний край.
В 7-8 класах розширюються знання учнів про культуру українського народу за допомогою різних українських орнаментів в процесі вивчення геометричних перетворень.
В 10-11 класах учні продовжують знайомитися з іменами та біографіями видатних українських математиків.
Виховний вплив на розвиток духовності на уроках географії, біології, хімії та природознавства тісно пов’язаний з пізнавальною діяльністю учнів, зміст і методи якої безпосередньо впливають на реалізацію виховних завдань. Природа є потужнім фактором виховання поваги й любові до своєї Батьківщини, могутнім засобом виховання у дітей ціннісних ставлень, моральних якостей, насамперед духовності.
З метою виховання у учнів почуття любові до природи рідного краю у навчально-виховний процес включаються пізнавальні тематичні екскурсії в поле, в ліс, до річки, які збагачують духовне життя учнів, стимулюють бажання більше побачити, більше зробити для збереження природного середовища.
Під час здійснення навчальної діяльності одним із головних завдань учителя є максимальне використання потенціалу творчих здібностей та обдарувань учнів. Інтелектуальні ігри, диспути, прес-конференції, засідання «круглого столу», тематичні діалоги, ділові ігри та інші інтерактивні форми роботи використовуються учителями нашої школи, для того, щоб емоційно збагатити уроки.
То що ж виходить. Всі соціальні інституції працюють досконало. Але чому ж вся ця велика система виховання дає збій і її виховні впливи не завжди є дієвими? А все тому, що в моральному вихованні не можна абсолютизувати або недооцінювати жодний засіб. Тільки оптимальне їх поєднання з індивідуальними особливостями учнів забезпечить досягнення очікуваного результату. Головне – цілеспрямованість, єдність і узгодженість дій усіх соціальних інституцій, які мають вплив на особистість.

Немає коментарів:

Дописати коментар

У цьому методичному посібнику ми узагальнили роботу з національно-патріотичного виховання в нашій школі. Тут ви можете знайти мод...